Friday, June 22, 2018
Dieta Sport Zdrowie

Jak przyspieszyć metabolizm? 8 sprawdzonych sposobów

Metabolizm to magiczne słowo, które często pojawia się w kontekście odchudzania i generalnie dbania o sylwetkę i zdrowy styl życia. Szybki metabolizm to marzenie wielu osób – marzenie, na realizację którego mamy wpływ.

Czym tak naprawdę jest metabolizm?

Metabolizm to wszystkie reakcje i procesy zachodzące w organizmie, które prowadzą do wykorzystania energii i składników odżywczych z pożywienia i do podtrzymania procesów życiowych. Innymi słowy jest to przemiana materii, od której zależy w jakim tempie spalamy spożyte kalorie.

Jak przyspieszyć metabolizm?

Tempo metabolizmu jest w pewnej mierze uwarunkowane genetycznie, ale duże znaczenie ma też styl życia, jaki prowadzimy. Poniżej znajdziesz 8 elementów, dzięki którym możesz przyspieszyć swój metabolizm.

#1 Wyluzuj

Stres zaburza wszystkie procesy w organizmie. Kiedy się denerwujesz, w Twoim organizmie uwalniane są duże ilości kortyzolu (hormonu stresu), który z kolei prowadzi do magazynowania tłuszczu w organizmie.

#2 Używaj przypraw

Wiele przypraw ma właściwości przyspieszające metabolizm. Są wśród nich m.in. chili, imbir, cynamon, curry i bazylia. Stosując te przyprawy na co dzień w swojej kuchni, możesz znacząco wpłynąć na swój metabolizm.

#3 Pij ciepłą wodę z cytryną

Dzień zacznij od wypicia szklanki ciepłej wody z sokiem z połówki cytryny. Taki napój najlepiej jest wypić na min. 15 minut przed pierwszym posiłkiem. Sok z cytryny przyśpiesza metabolizm, a oprócz tego wspomaga trawienie i odtruwanie organizmu, obniża ciśnienie krwi, jest bogatym źródłem potasu, który dba o zdrowe serce, układ nerwowy i dobrą pracę mózgu, a także wspomaga układ odpornościowy. PS. Zapewniam Cię, że do tego kwaśnego smaku cytryny można się szybko przyzwyczaić 🙂

#4 Jedz śniadania

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, również z punktu widzenia metabolizmu, Daje ono energię na cały dzień i pobudza ono procesy spalania tłuszczu. Pamiętaj, aby zjeść śniadanie w ciągu godziny od wstania z łóżka.  W przeciwnym razie Twój metabolizm zwolni – będzie gromadzić zapasy tłuszczu, w obawie przed długotrwałym głodem.

#5 Jedz co 3-4h

Regularne jedzenie sprawia, że metabolizm jest cały czas podwyższony, bo wie, że niedługo dostanie pożywienie. Jeśli przerwy w jedzeniu są zbyt duże, Twój organizm zacznie chronić się przed głodem zwalniając metabolizm. Regularne jedzenie niewielkich porcji ma też inną zaletę – powoduje, że jesteś syty, nie podjadasz i nie rzucasz się na jedzenie.

#6 Ćwicz

Im masz więcej mięśni, tym szybciej działa Twój metabolizm. Mięśnie do pracy potrzebują bowiem paliwa – energii, która dostarczana jest w wyniku spalania kalorii ( i co ciekawe, zużywają go więcej niż tkanka tłuszczowa). Jest to też jeden z powodów dla których do planu treningowego warto jest wprowadzić ćwiczenia siłowe.

#7 Wysypiaj się

Długość snu jest sprawą dość indywidualną, ale generalnie osobom dorosłym zaleca się spanie ok. 6-7,5 h dziennie. Według badań brak snu prowadzi do zaburzeń w wydzielaniu hormonów, w tym hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu. Dlatego też kiedy jesteś niewyspany, jesz więcej w ciągu dnia. Co więcej, odpowiednia ilość snu potrzebna jest do regeneracji organizmu, w tym regeneracji mięśni, a mięśnie – jak już wiesz z wcześniejszego punktu, mięśnie podkręcają metabolizm.

#8 Pij dużo wody

O 8 powodach, dla których warto pić wodę, pisałam już tutaj. Wypicie około pół litra wody przyspiesza metabolizm nawet o 30%! Metabolizm przyspiesza zwłaszcza, jeśli woda jest zimna – organizm musi wtedy pracować, żeby ją ocieplić, przez co spala kilka dodatkowych kalorii. Działa to też w drugą stronę – przemiana materii zwalnia, jeśli nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Organizm przechodzi w takim przypadku w stan oszczędzania tkanki tłuszczowej.

Proponowane wpisy

Brak komentarzy

Skomentuj