Thursday, September 20, 2018
Smart life

Jak dotrzymać postanowień noworocznych?

Nowy Rok jest dla nas pewnym symbolem. Dzięki niemu zamykamy jeden rozdział swojego życia i pełni energii rozpoczynamy nowy z nadzieją, że będzie jeszcze lepszy. Wiele osób w tym czasie robi też postanowienia noworoczne, ale jak pokazują statystyki, tylko co piąta je realizuje (!). Zawsze mnie zastanawiało jak to się dzieje, że jedne osoby są w stanie te swoje postanowienia zrealizować, a inne zapominają o nich już po miesiącu. W końcu popatrzyłam trochę bardziej na własny ogródek, swoje doświadczenia w tym zakresie, no i wyciągnęłam parę wniosków.

Niezależnie czy postanowieniem noworocznym jest schudnięcie 5 kg, spędzenie urlopu w ciepłych krajach, rzucenie palenia czy chociażby wyrobienie w sobie nawyku picia wody, jest kilka czynników, które pomagają w jego realizacji. To naprawdę nie jest takie trudne, jeśli dobrze się do tego przygotujemy 🙂

#1 Sformułuj odpowiednio swoje cele                                                         

Zastanów się, co chciałbyś osiągnąć w 2018 r. i spisz to wszystko w jednym miejscu. Ważne jest, aby Twoje cele były naprawdę możliwe do realizacji – jeśli postanowisz sobie, że schudniesz 15 kg w dwa miesiące albo awansujesz z młodszego specjalisty na dyrektora w ciągu pięciu miesięcy, to zamiast fajerwerków czeka Cię raczej rozczarowanie i frustracja. Jak powiedział Zig Ziglar, amerykański pisarz i mówca motywacyjny,

  Połowa osiągnięcia celu to jego prawidłowe wyznaczenie.

W odpowiednim sformułowaniu postanowień bardzo pomocna jest metoda SMART, której nazwa wzięła się od pięciu angielskich słów: simple, measurable, achievable, relevant, timely defined. Przekładając to na język polski, cel powinien być :

  • S – czyli Sprecyzowany
  • M – czyli Mierzalny
  • A – czyli Atrakcyjny
  • R – czyli Realistyczny
  • T – czyli Terminowy

Chodzi o to, żeby nie poprzestać na ogólnikowym sformułowaniu celu – np. „schudnę”, a szczegółowo określić, co chcemy osiągnąć, skąd będziemy wiedzieć, że cel zrealizowaliśmy, co nam da, czy jest w ogóle realny do spełnienia i kiedy mamy go zrealizować. I tak ogólne hasło „schudnę”, aby stało się smartnym celem, powinno brzmieć np.: Schudnę 10 kg poprzez regularne ćwiczenia w domu trzy razy w tygodniu oraz stosowanie zdrowej diety, która bazować będzie na 5 posiłkach dziennie, przygotowanych na podstawie jadłospisów od dietetyka. Dzięki temu będę mieć lepszą kondycję, samopoczucie, wygląd i zdrowie. Swoje postępy będę sprawdzać co sobotę (ważenie oraz obwody). Będę chudnąć ok. kilogram tygodniowo, co oznacza, że ok. 10 kg schudnę do końca marca br.

Jak widzicie, to wcale nie jest takie trudne, a pokazuje dokładnie co chcemy osiągnąć, kiedy i co dzięki temu zyskamy, a to dodatkowo daje nam kopa do działania.

#2 Listę postanowień trzymaj w widocznym miejscu

Patrząc na listę swoich postanowień, po pierwsze… nie zapomnisz o nich, a po drugie – łatwiej będzie Ci się zmotywować do ich realizacji. To naprawdę działa 🙂 Skreślaj z listy te postanowienia, które już zrealizowałeś.

Możesz zrobić obrazkową listę swoich postanowień. Wydrukuj zdjęcia, będące wizualizacją Twoich celów i przypnij je np. do tablicy korkowej, tablicy magnetycznej albo po prostu naklej na ścianę.

#3 Ogranicz liczbę postanowień noworocznych

Skup się maksymalnie na 3-5 celach, które chcesz zrealizować w 2018 r. Nie ma sensu stawiać sobie więcej postanowień, bo nie będziesz w stanie ich wszystkich zrealizować – zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Mniej znaczy więcej, pamiętaj. Mniej znaczy więcej 🙂

#4 Ustal priorytety

Ustal hierarchię postanowień noworocznych. Wybierz 1-2 cele, które są ważne i które absolutnie powinieneś zrealizować. To na nich powinna być przede wszystkim skupiona Twoja uwaga. Możesz je zaznaczyć jednym kolorem, aby wyróżniały się na liście postanowień (o której pisałam w #2).

#5 Zacznij stopniowo

Postanowienia wdrażaj stopniowo. Nie od razu Rzym zbudowano. Pamiętasz mój wpis o tym, jak zaczęła się moja przygoda ze zdrowym stylem życia? Najpierw zaczęłam ćwiczyć w domu, a dopiero po miesiącu dodałam dietę. Dzięki temu mój organizm nie doznał szoku, a ja nie byłam ani wymęczona, ani przerażona. Stopniowo realizowałam też kolejne cele, np. zaczęłam chodzić na naukę pływania.

#6 Pochwal się znajomym

Powiedz o swoich postanowieniach znajomym, zwłaszcza tym, z którymi często się widzisz. Będą Cię oni zapewne co jakiś czas podpytywać o postępy, więc siłą rzeczy będziesz miał motywacje, aby cele realizować. No bo chyba dobrze jest czasem innym udowodnić, że dasz radę zrealizować to, co sobie zaplanowałeś? 🙂

#7 Monitoruj postępy

Jeśli dobrze sformułujesz cele, będziesz wiedzieć kiedy i jak monitorować postępy w realizacji swoich postanowień. Notuj je, abyś wiedział w jakim miejscu jesteś i ile drogi jeszcze przed Tobą.

#8 Doceniaj swoje małe sukcesy

Dostrzegaj i ciesz się z małych sukcesów. Celebruj ukończenie każdego etapu, który zbliża Cię do osiągnięcia sukcesu.

#9 Podnoś się po upadkach

Daj sobie prawo do popełniania błędów i porażek. Traktuj je jako lekcje na przyszłość, wyciągaj wnioski, ale nie poddawaj się. To, że raz czy dwa Ci nie wyszło, nie znaczy, że nie dasz rady. Bądź cierpliwy, wytrwały i wierz w siebie. Na pewno dasz radę!

Zapewniam Cię, że jeśli skorzystasz z powyższych porad, łatwiej będzie Ci osiągnąć swoje cele. Koniecznie daj znać, jakie są Twoje postanowienia noworoczne 🙂

Proponowane wpisy

Brak komentarzy

Skomentuj