Friday, June 22, 2018
Książki Smart life

„Siła nawyku” – sześć najcenniejszych dla mnie lekcji z książki Duhigga

Kiedy przez przypadek usłyszałam o książce „Siła nawyku”,  stwierdziłam, że może ona pomóc mi w wyrobieniu nawyku ćwiczeń w domu. I rzeczywiście tak się stało! Chciałabym podzielić się z Wami  sześcioma najcenniejszymi wnioskami z tej lektury, które ułatwiły mi rozpoczęcie i wytrwanie w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Przeczytajcie koniecznie!

  1. Zacznij od jednego nawyku

Nie próbuj w jednym momencie przewrócić do góry nogami całego swojego życia i zmienić wszystkie swoje nawyki jednocześnie. Daj sobie czas. Zacznij od jednej, małej rzeczy. Ja zaczęłam od ćwiczeń w domu. Wiedziałam, że aby schudnąć 12 kg same ćwiczenia nie wystarczą i powinnam zmienić też sposób odżywiania, ale uzbroiłam się w cierpliwość. Dlaczego to takie ważne? Przeczytaj pkt 2.

  1. Siła woli jest jak mięsień, który zbyt mocno nadwyrężany po prostu przestaje działać

Wyrabianie w sobie jednego nawyku jest już dość sporym wysiłkiem. Jeśli po nim dołożymy sobie jeszcze kolejny, nasz silna wola może tego po prostu nie wytrzymać.

  1. Wzmocnienie siły woli w jednym obszarze wpływa też na siłę woli w innych obszarach

Kiedy zaczęłam wyrabiać w sobie nawyk codziennych ćwiczeń w domu, bardzo szybko zauważyłam też zmiany w moim odżywianiu się. Po prostu z dnia na dzień bez żadnych specjalnych postanowień przestałam obżerać się słodyczami i chipsami. Kiedy siła woli się wzmacnia, dzieje się to we wszystkich obszarach.

  1. Pętla nawyku: wskazówka, zwyczaj i nagroda

Autor, powołując się na setki badań przekonuje, że nowy nawyk powstaje dzięki połączeniu wskazówki, zwyczaju i nagrody. Np. dla palacza wskazówką może być paczka papierosów, zwyczajem – zapalenie papierosa, a nagrodą – dopływ nikotyny. Jak to się miało do mnie? Ano tak, że ja, powszechnienia znana pedantka, zostawiałam w salonie sportowe buty. To była moja wskazówka, mówiąca o tym, że mam ćwiczyć. Zwyczajem był trening, a nagrodą – odhaczenie na wiszącym kalendarzu zrobionego treningu. Teraz, po 6 miesiącach od rozpoczęcia regularnych treningów buty wprawdzie nie zajmują już honorowego miejsca w moim salonie, ale zawsze są w zasięgu mojego wzroku.

  1. Aby zmienić nawyk, trzeba znaleźć alternatywny zwyczaj

Zmiana nawyku jest możliwa. Jeśli np. masz zwyczaj podjadania w pracy, poobserwuj siebie i zastanów się, po co tak naprawdę odchodzisz od biurka. Zamiast iść do automatu po batona, odwiedź koleżankę z innego zespołu i poplotkuj z nią kilka minut.

  1. Tylko od Ciebie zależy, czy zmienisz nawyk

Każdy nawyk, niezależnie od swojej złożoności, można zmienić. Kiedy już wiesz, że nawyk istnieje, to na Tobie spoczywa odpowiedzialność, żeby go zmodyfikować – sam musisz zdecydować, że tak właśnie ma się stać. Musisz świadomie podjąć ciężką pracę polegającą na zidentyfikowaniu wskazówek i nagród, które nakręcają nawyk i znaleźć dla nich alternatywę.

Ten ostatni punk jest kluczem do sukcesu i to nie tylko jeśli chodzi o nawyki. To ty decydujesz, jak wygląda i wyglądać będzie Twoje życie. 🙂

Czytaliście już „Siłę nawyku”? Czego wy nauczyliście się, dzięki tej książce?

Proponowane wpisy

2 komentarze

  • Reply
    Agata
    5 listopada 2017 at 20:42

    Zainspirowałaś mnie tą książką! Jest po pozycja którą obowiązkowo planuję przeczytać tej jesieni 🙂

    • Reply
      Kasia
      5 listopada 2017 at 22:05

      Naprawdę warto 🙂

    Skomentuj